keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Vähän hiusasiaa

Joo, elikkä heipä hei itse kullekin!

Parasta varmaan olisi jos aloittaisin ihan alusta, eli olen aina pitänyt itsestäni enemmän pitkähiuksisena. Joskus lapsena minulla oli kyllä lyhyet hiukset ja moni niitä tietysti kehui, mutta itse en viihtynyt niissä yhtään. Päätin että minä vielä kasvattaisin ne pitkät hiukset, mutta niihin tuli tietysti takapakkia, kun äitini mielestä minulle sopi lyhyet paljon paremmin.
Sitten vanhempana kun olin ns. "tarpeeksi vanha" päättämään hiuksistani, kasvatin ne pitkiksi ja siinä mitassa ne pysyivätkin aika pitkään. Menin ammattikouluun ja suurtalouskokkialalle. Silloin en vielä paljoakaan tiennyt hiuksien oikeasta hoitamisesta ja käsittelystä. Aloitin hiuksieni värjäämisen ja pompuloiden sijasta laitoin hiukset kiinni AINA kumilenksulla (!)
Hiukset tietysti 3-vuotisen ammattitutkinnon aikana ohenivat rajusti. Muistelen vielä vuoden alussa, miten hiukseni olivat tosi tuuheat.
Noh, sitten sitä valmistuttiin ja hiukseni olivat tuolloin noin vyötärölle. Poikaystäväni ja hänen siskonsa tulivat meille yöksi ennen valmistujaisia ja sisko sai päähänsä että nyt tehdään minulle hieno valmistujaiskampaus. Suostuin tietysti. 
Hiuksia ohennettiin ja pituu lyheni ainakin puolella! Tulos oli... no, ei niin hienon näköinen. Hiuksistani tuli kunnon hiirenhäntä. Kesti melkein reilun vuoden kasvattaa siitä taas pidemmäksi ja nyt hiukset sitten olivat taas kerran siihen vyötärölle ja vannoin etten leikkaa.
Vaan kuinkas sitten kävikään. Kaveri suostutteli pitkään että jos hän edes voisi latvoja tasoittaa. Hän tasoitti niitä KAHDESTI ja taas oltiin menetetty kaikki vaivalla kasvatetut sentit. Vannoin jälleen kerran (moneskohan kerta...?) että nyt saa riittää.

Minulle on edelleen ehdoteltu monesti hiusten "tasoittamista" ja olen onneksi onnistunut sanomaan ei, vaikka olenkin siinä erittäin huono.
Hiukset ovat siis noin reilut 50 cm pitkät tällä hetkellä. Puoleen selkään asti siis. Ei paksut eikä ohuet, latvat ihan hyvässä kunnossa.
Tavoitteena olisi vähintään vyötäröpituus, sitten siitä lantiopituus jos vain kasvaa. : )

Olen yrittänyt parantaa hiuksieni kuntoa ja olen ostanut kaksihaaraisten leikkaamiseen ihan kunnon hiustenleikkaus sakset, enkä anna kenenkään muun enää näitä "tasoitella" kun tiedän että vuoden kasvatuksen tulokset menee siinä.
Leikkaan siis kaksihaaraiset yksitellen, näin ei turhaan lähde liikaa pituutta.

Normaali kasvuvauhtini hiuksillani on n. 1-1,5 cm kuukaudessa. Viiime värjäyksestä (helmikuussa) juurikasvua on jo n. 6-7 senttiä ja kuunvaihteessa olisi tarkoitus värjätä taas. Saa nähdä miten nopeasti nyt kesällä tulee juurikasvu näkyviin.

Mutta siinä oli mun hiusteni tarina! Lisää kirjoittelen taas piakkoin. : )

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti