lauantai 14. heinäkuuta 2012

Hiusten säännöllinen tasoitus

Pystytkö sinä surutta leikkaamaan latvoista silloin tällöin 5-10 cm tai ehkä jopa enemmän? Vai haluatko säästää viimeisenkin millin etkä halua luopua yhtään hiusten pituudesta, ennen kuin on pakko?
Oletko törmännyt tilanteeseen että olet säästänyt hiuksia niin kauan kuin on vain mahdollista, kunnes huomaat että ne huonoimmat latvat on pakko leikata tai että ne ovat pudonneet haurauttaan pois?
Minä kuulun ehdottomasti jälkimmäiseen kastiin. Mutta olen minä sentään jotain oppinut. Nykyään hyvänä tekniikkana pidän sitä että noin kerran kuussa etsin (enemmän tai vähemmän huolellisesti) haaroittuneita tai vaurioituneita latvoja ja leikkaan ne yksitellen. Olen ostanut tähän tarkoitukseen ihan oikeat hiustenleikkaus-sakset. Aikaisemmin leikkasin ihan tavallisilla saksilla, kunnes tajusin, että se saattaa haaroittaa hiuksia vielä enemmän.
Hiuslaatuni on sellainen, että latvat ovat hyvässä kunnossa ja vaikka en niitä käsittelekään mitenkään suoristamalla, tupeeraamalla tai hiustenkuivaajalla niin ne haaroittuvat silti erittäin helposti. Sille pitäisi vielä tehdä jotain. Käytän toki öljyhoitoja ja hoitosuihketta latvoihin, mutta en osaa sanoa vähentääkö se ollenkaan haaroittumista. Minusta niitä on ihan yhtä paljon päässä joka leikkauskerralla.
MUTTA: Leikkaan jokaisesta haarahiuksesta tai katkenneesta hiuksesta vain vaurioituneen osan pois ja etsin ne yksitellen, joten en menetä senttitolkulla kerralla. Ja tämä on tärkeää hiusten kasvatuksen onnistumisen kannalta.
Minulle jankutettiin joskus että hiuksia tasoittaessa pitää ottaa kunnolla, monta senttiä pois ja pitkään menikin niin että olin aina lähtöpisteessä. Vuoden kasvatettua tukkaani kampaaja leikkasi sen 10-15 cm pois ihan vain varmuuden vuoksi että saadaan kaikki haarahiukset pois, mutta voin vain kuvitella mikä määrä siinä samalla lähti ihan hyvää hiusta, jota ei olisi tarvinnut leikata.

Nyt kun leikkaan haarahiuksia niin huomaan että suurin osa niistä on lyhyemmissä hiuksissa (joita on pidempien seassa) ja pisimmissä hiuksissa ei ole yleensä yhtään haarahiusta. Eli jos leikkaisin ns. "vanhanaikaisesti", hyvää hiusta lähtisi vaikka kuinka paljon.

"Hiukset kasvavat nopeammin kun latvoja leikkaa säännöllisesti."

Tähän uskomaan on varmasti jokainen hiuksiaan kasvatteleva törmännyt. Niin myös minä. Ala-aste-ikäisenä vieläpä uskoin tähän kun äitini ja joukko kampaajia tätä kertoi. Nykyään en enää usko. En sitten millään.
Menin aina kampaajalle osittain äidin pakottamana ja osittain siinä uskossa että kun niitä leikataan, ne kasvavat kaksinkertaiella nopeudella ennen seuraavaa kampauskertaa, jolloin ei tarvitse ottaa enää niin paljon ja saan pidemmät hiukset.
Lopputulos oli se että jumitin aina samassa lähtöpisteessä enkä saanut pituutta hiuksiin ollenkaan, kun ne kasvatetut sentit leikattiin jokaisella leikkauskerralla pois.
Sain tarpeekseni. En pysty enää edes kampaajalla käymään. Sillä tiedän että minulle ehdotetaan sitä latvojen "tasausta" ja se merkitsee sitä 1-2 vuoden kasvatuksen menetystä, mistä minä en tykkää yhtään. 

Olenkin päättänyt, että tasoitan hiukseni vasta sitten, kun olen niiden pituuteen tyytyväinen eikä muutaman sentin menetys enää tunnu missään. Siihen asti leikkaan itse haarahiukset enkä anna kenenkään muun leikata näitä.
Olen myös törmännyt siihen, että yhä useampi tuttuni haluaisi leikata näitä ja siinäkään ei ole hyvin käynyt. Jostain kumman syystä vaikka miten hyvin selitän hiustenkasvatuksestani ja siitä, että korkeintaan 3-5 cm saa leikata niin lähtee kaksinkertainen, ehkä jopa kolminkertainen määrä.

Muistakaa että jokainen leikkaus on takapakkia hiuksille. Vaikka yksittäinen leikkaus vie aikaa (minun tapauksessani huolellisesti etsittynä siinä kestää 2-3 tuntia) se on sen arvoista eikä tule paha mieli toisin kuin silloin kun tukka lyhenee lyhenemistään.

^^

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti